NIEUWS Healthy UCoins

5 vragen aan Bert Van Rompaey, co-founder van Unbox en uitvinder van de UCoin

Bert Van Rompaey over de uitvinding van de UCoin.

News 2
1. Wie ben je?

Ik ben Bert Van Rompaey. Ik woon met mijn vrouw en dochtertje in hartje Brussel. Mijn eerste job was aan het loket bij een voorloper van KBC, dan op de HR-afdeling van Dexia en vervolgens heb ik 16 jaar bij BNP Paribas Fortis gewerkt in diverse HR-functies, en sinds oktober vorig jaar werk ik bij Eurowings. Eurowings, waar Brussels Airlines deel van uit maakt, is een dochtermaatschappij van Lufthansa.

2. Hoe kwam je op het idee van Unbox & de UCoins?

Het idee kwam er na een lange reeks van terug kerende dilemma’s waar ik in mijn HR carrière mee te maken heb gehad. Werkgevers moeten beslissen welke voordelen zijn of haar werknemers ontvangen. Maar zowel de waarde als het nut van deze voordelen worden door elke individuele medewerker anders beleefd. En dat is uiteindelijk niet efficiënt, en niemand is er echt gelukkig mee. Dus stelde ik me de vraag hoe we deze voordelen konden personaliseren en zo de waarde ervan voor de persoon in kwestie te verhogen. Maar als bedrijf, en dus maatschappelijke speler, wil je niet enkel de waarde van het reward pakket verhogen, maar ook mensen stimuleren om bewuste keuzes te maken. En die keuzes eventueel zo te maken, dat ze de lange termijnstrategie van het bedrijf en ook maatschappelijke doelen zouden ondersteunen. Daarom is het concept van de UCoins ontstaan: je maakt bepaalde keuzes aantrekkelijker als ze maatschappelijke doelen ondersteunen. De keuze blijft bij het individu, maar een keuze die de gestelde doelen ondersteunt, wordt makkelijker en leuker gemaakt. Om de UCoins aanpak te kunnen implementeren, moesten we nieuwe manieren van samenwerken, persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, omgang met duurzaamheid e.d. bedenken. Daarom hebben we (red. BNP Paribas Fortis) beslist om samen met Brandhome en USG, onze partners van het eerste uur, Unbox op te richten.

3. Hoe omschrijf jij het Healthy UCoins project® in één zin?

Het Healthy UCoins project® stimuleert de aankoop van gezonde voeding door de koopkracht van werknemers voor gezonde voeding te verhogen. Het is identiek aan elke andere vorm van UCoins die we hebben.

4. Wat verwacht je van het testproject?

Het Healthy UCoins project® is een test, het is een begin, en ik verwacht tal van interessante inzichten. Vandaag zetten we mensen aan gezond te eten door met het vingertje omhoog te gaan. Misschien is het beter om de boodschap van evenwichtige voeding te combineren met de keuze ervoor aantrekkelijk te maken, zonder de keuze zelf weg te nemen. Daarnaast geloof ik ook dat er op termijn een noodzaak is om evenwichtige voeding voor iedereen betaalbaar te maken (en te houden), en dat werkgevers en overheid evenwichtig eten positief moeten stimuleren. Dit test project is een mooie start.

5. Heb je enkele tips voor het team dat deze pilot begeleidt?

Op basis van mijn ervaring met UCoins heb ik één tip voor hen: blijf steeds de keuzemogelijkheid van de medewerker benadrukken. UCoins zijn een positief instrument om gedragsverandering (bv. evenwichtiger eten) te stimuleren. Je wil medewerkers stimuleren en belonen voor positieve individuele keuzes, maar uiteindelijk beslissen zij zelf of ze evenwichtiger willen eten of niet, hoe vaak, hoe veel, wat, e.d.

Delhaize Delhaize